Rabarbertaart

In een verloren hoekje van de moestuin heerst de rabarber. Naast de aardbeien was ook dat een erfenis van de vorige bewoner. Geef toe, er bestaan slechtere combinaties om aan te treffen.

Rabarberhoek

Een poging om de rabarber te verplaatsen toen we de haag geplant hebben is mislukt. ’t Is te zeggen: we hebben nu op twee plekken rabarber. Op de oude én op de nieuwe plek, een paar meter verder.

Het zijn uiterst productieve planten, dus moeten we er af en toe mee aan de slag. Wie ‘wie zijn wij’ al las, weet dus dat Lotte stiekem ook redelijk goed is in bakken. Is dat even mooi meegenomen!

Rabarbertaart (met crumble laag)

Voor de bodem:
  • 250 gram bloem voor patisserie
  • 100 gram boter
  • 1 ei
Voor de vulling:
  • 1 kg rabarber
  • 6 eieren
  • 250 gram suiker
Voor de topping/crumble
  • 150 gram bloem
  • 100 gram suiker
  • 100 gram boter

1. Laat de (traditionele) oven opwarmen tot zo’n 180 graden.

2. Meng de ingrediënten voor de bodem en druk ze goed aan in een grote springvorm. Achteraf bleek dat een bakpapiertje op de bodem geen overbodige luxe zou geweest zijn. Als je dat in huis hebt, kan het je wel wat afwaswerk van de bodemplaat besparen.

Bodem goed aandrukken

3. Snij de rabarber in stukjes en giet deze in de springvorm tot die goed vol ligt.

Untitled

4. Klop de 6 eieren onder de 250 gram suiker. Giet dit mengsel over de rabarber.

5. Kneed daarna de ingrediënten voor de topping tot een laagje crumble. Maak voldoende, afhankelijk van de grootte van de springvorm zal je misschien wat extra moeten voorzien om de volledige oppervlakte goed te bedekken.

Crumble!

6. Zet de taart zo’n 70-80 minuten in de oven (tot de bovenkant bruin begint te zien en de oven heerlijk geurt naar rabarberconfituur en gebak).

Omdat we nog genoeg bodemvulling over hadden voor een kleine springvorm, deden we nog een experimentje met diepvriesaardbeien.

Geef toe dat het er veelbelovend uitziet.
Veelbelovend...

Het bleef jammer genoeg bij veelbelovend, maar een geslaagde versie van dit experiment volgt zeker nog!

Daarmee hadden we nog steeds niet alle rabarber opgebruikt en er waren ook aardbeien over. Samen net een kilo, kwam dat even goed uit. Een pakje suiker voor confituur erbij en koken die handel!

Untitled

Drie potten confituur en 80 minuten later was de taart klaar. We lieten een nachtje afkoelen, ’s ochtends ging de taart in de koelkast en na het werk, onder een stralende zon kregen we dit op ons bord:

Untitled

Hmmm… Smakelijk!

Untitled

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in Recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Rabarbertaart

  1. maaike zegt:

    man man, dit ziet er lekker uit!
    wij hebben nog maar net rabarber gepland, dus nog even wachten met zo een oogst! als je er teveel hebt, wij zijn kandidaat! 🙂

  2. Ziet er heel lekker uit!

  3. Lotte zegt:

    Kleine rechtzetting: er moet GEEN suiker in de bodem van de taart!

  4. Hier ook pas rabarbertaart gebakken, heerlijk hé!

  5. supermasj zegt:

    Ik moet toch echt een wedstrijd rabarbertaartbakken organiseren onder al die bloggers. Ik zal wel in de Jury zitten (en beslissen of er nu suiker in de bodem hoort of niet 🙂 )

  6. tantehilde zegt:

    MIjn rabarber is momenteel 4cm hoog. IK HEB EEN MOESTUIN!!!! Voor het eerst in mijn leven. En er staat rabarber in, al lust ik dat zelf niet. Ik hoop gewoon dat mijn kinderen zo een stengel gaan plukken in de zomer en dan heel de namiddag daarop zabbelen….

  7. Als ik een tip mag geven, ik zie dat je rabarber ook opschiet.
    Had hetzelfde probleem en heb het opgezocht in de velt bijbel. Je moet die bloeiende stengels zo vlug mogelijk wegnemen om te voorkomen dat je plant er al zijn energie insteekt ipv in lekkere stengels. Laten staan zou nefast zijn voor de productie van de komende jaren.

  8. Gisteren de taart gebakken! Zonder suiker in de bodem en mèt bakpapier op de bakvorm. En ze is héééééél lekker. Ik deed wel maar 4 eitjes in dat eiermengsel, en ik had iets te weinig rabarber gebruikt, want hij was nog te zoet. Maar ik denk dat het heel snel een klassieker zal worden ten onzent! O, ik serveerde er ook nog wat ‘wit’ bij: een overschot mascarpone, gemengd met wat citroensap en vanillesuiker. Geslaagd, vond ik.
    Bij mij lag er ook geen afstandsbediening op het aanrecht 🙂

  9. Ilse zegt:

    Kook jij die rabarberstukjes eerst even af (ivm oxaalzuur)?

  10. Pingback: De oogsten van haar buik « Onder de appelboom

  11. hildeken01 zegt:

    Het oxaalzuur zou pas probleem geven na 21 juni… dus rabarber best gebruiken voor deze datum!

  12. Pingback: Dag van de baktijd | Onder de appelboom

  13. Pingback: Wilgen, compost en confituur | op de boerderij

  14. Pingback: Iets zegt mij… | op de boerderij

  15. Inge zegt:

    Dank je wel voor dit leuke en bovenal lekkere recept! Al 3 keer deze rabarbertaart gebakken in dit voorjaar….. en heel veel complimenten ontvangen!
    Ik heb in het deeg minder suiker gedaan en ik heb alleen rabarber gebruikt! Op de bodem heb ik wat custardpoeder gestrooid. Ik denk dat ik volgende keer wel minder eieren ga gebruiken omdat de taart erg machtig is.
    Ik heb zelf geen moestuin, maar af en toe schuift mijn schoonzus mij wat rabarber ( en andere groenten) toe.
    Nogmaals dank voor het recept!

  16. Pingback: Dessert en taart voor 30 personen | Onder de appelboom

Geef een reactie

