IJsheiligen

Voor wie de IJsheiligen niet kent, haal ik er Wikipedia even bij:

IJsheiligen is de naam voor een aantal katholieke heiligen, van wie de naamdagen vallen in de periode van 11 tot 15 mei. Deze periode wordt eveneens IJsheiligen genoemd. Volgens de volksweerkunde zijn dit de laatste dagen in het jaar waarop nog nachtvorst op kan treden. Een slordige interpretatie van deze volkswijsheid heeft geleid tot het misverstand dat er met IJsheiligen een verhoogde kans op nachtvorst zou zijn.

Vandaag is het, als ik mij niet vergis, 16 mei. Het zou dus niet meer mogen vriezen aan de grond. En wat las ik vanmiddag -ook dankzij het facebookbericht van de eigenwijze tuin– op de website van het KMI?

Nachtvorst

Nachtvorst dus hé. Wat ben je nu nog met oude volkswijsheden en heiligen, als je zelfs die niet meer kan vertrouwen.

Vanavond dus maar snel de naar de tuin gereden, want ook al stond er nog niet zo geweldig veel in volle wasdom, het zou des te meer zonde zijn moest dat dan beslissen stuk te vriezen vannacht.

Gelukkig lag alles nog in de buurt van de vorige nachtelijke koudeprik, maar geef toe: op 16 mei je tuin gaan inpakken, dat gaat er nu toch over?

Nachtvorst na de ijsheiligen

Alle doeken, bloempotten en stukken plastiek in gebruik, alleen de Leuvense erwtjes die zich al verstrengeld hadden met m’n takkenconstructie-om-in-te-klimmen stonden nog zonder jas. Bijna had ik het erop gewaagd om ze zo te laten staan, toen ik de oplossing een beetje verder zag staan.

Rabarber is multifunctioneel

Niet alleen kon ik met de rabarberbladen (die overigens goed doorprikt waren van de hagelbui gisteren) de erwten bedekken, ook de spinazie die net te breed gezaaid was voor de bache en de gaten in de worteldoeken kon ik zo afdekken.

Ideaal. Mijn welgemeende excuses aan de rabarberplant wel, want die ziet er nu maar een beetje triestig uit.

Sorry rabarber

Al heb ik de afgesneden stelen wel nuttig gebruikt om het goed te maken.

Rabarberconfituur

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in de tuin, Recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op IJsheiligen

  1. supermasj zegt:

    ’t zou de laatste keer zijn voor dit voorjaar.

  2. bart zegt:

    niet vergeten alles weer weg te nemen deze morgen, of ’t zijn ineens gestoofde groenten 😉

Geef een reactie

