Frambozen aan het lijntje

Vorig jaar heb ik een tiental frambozenstruikjes bij de ouders uitgedaan en in onze tuin gezet. Toen improviseerde ik wat met draad en paaltjes, maar die vrolijke wildernis van planten bleek niet zo stormbestendig.

Ergens in januari had ik al eens twee palen in de grond gestoken om de bramen aan te lijnen. Die dingen groeiden toen toch niet, dus was er geen haast bij. In april pikte ik die draad weer op (flauwe mopjes, olé) en een uitermate fier blogbericht was dan ook in de maak, tot ik op hetzelfde moment op Supermasj z’n blog (De Fruitberg) dit zag verschijnen.

Daar stond ik met mijn 6 palen, drie evenwijdige draden en stoere verhalen over de schrammen van de ijzerdraad. Maar goed, ze staan er. Een aparte strook voor de bramen (bovenaan) in de breedte van de tuin en een lang stuk over de hele lengte van de moestuin voor de frambozen (links onderaan).
Aan het lijntje
De frambozen die er vorig jaar al stonden, nemen ongeveer 1/4e van de hele lengte in. In het middenstuk kwamen enkele nieuwe, late variëteiten en uitgeplante stekken die het voorlopig nog niet zo goed doen.

Het laatste deel kreeg voor deze zomer de augurken en hoge zonnebloemen toegewezen. Benieuwd of de augurken gaan pakken in open lucht en de gezaaide zonnebloemen de slakken overleven. Volgende winter planten we daar nog een paar nieuwe soorten framboos, zodat we het framboosseizoen zo lang mogelijk kunnen rekken.

Op deze foto van begin april zie je die verhoudingen iets beter.

Untitled

Vanaf de andere kant van de tuin zag dat er zo uit. Hier zijn dus de zonnebloemen gezaaid.

Untitled

Ondertussen gingen ook de eerste zelf-voorgezaaide kolen in de grond, want Romanesco-plantgoed (a.k.a. groene bloemkool) vind je zelfs niet in de betere tuincentra.
Kolen
Naast de selder ontdekte ik ook nog een kooltje dat zelf zijn plek gezocht had. Vorig jaar had ik wat bloemkool en broccoli laten opschieten. Volgens de grote VELT bijbel is het niet evident om zuiver zaad te winnen van kolen, dus ik ben heel benieuwd welke mutant er tevoorschijn gaat komen.

Lotte werkte in de lentezon verder aan haar binnenkoerproject, waardoor je er weer het notenboompje, de bloemen en andere rozenstruiken kan herkennen.
Binnenkoer
Ze mocht dan ook terecht genieten van het laatste streepje avondzon op haar troon!

Ondertussen ligt het blogtempo ook iets lager. Dat zal de komende maand ook zo blijven, aangezien ik sinds deze week grote delen van mijn vrije tijd op één der beroemdste weides van het land werk. De perfect onderhouden pelouse is er klaar om straks de eerste overrompeling van liefhebbers van het betere gitaarwerk te ontvangen.
Untitled

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in de tuin, op een ander en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Frambozen aan het lijntje

  1. supermasj zegt:

    Hehehe. Laat ik nu ook net dit week-end de draden voor de bramen én de frambozen afgewerkt hebben. Dat gaat er absoluut goed uitzien, die grote frambozenhaag.
    En ’t amusement in Werchter, ik ben er gisterenmorgen nog voorbij gefietst (jeugdsentiment)

  2. Ik plantte gisteren ook mijn zelfgezaaid romanesco-plantgoed uit, en ze staan er ongeveer even hoog bij als de jouwe. Als de slakken er maar vanaf blijven!

Geef een reactie

