Aardbeiendessert in 10 stappen.

Tijd voor dessert! In de categorie: gemakkelijk en snel klaar te maken.

(Nodig: 300 gram + 4 aardbeien, 2 theelepels bloemsuiker, een blender, 1 theelepel warm water, 2 eetlepels sherry, 2 eetlepels fijne kristalsuiker, 2 dl room, 2 hoge glazen, evt. 2 muntblaadjes en 30 minuten plek in uw frigo)

1. Ga naar den hof en pluk een bakske aardbeien.

Oogst van de dag

2. Maak zo’n 300 gram aardbeien proper en doe ze (zonder kroontje, uiteraard) in de blender.
3. Zeef de aardbeienpuree goed, zodat de brokjes en pitjes eruit zijn.
4. Doe bij het gezeefde sap 2 theelepels bloemsuiker. Meng en zet even aan de kant.
5. Neem een andere kom, doe er 1 theelepel warm water, 2 eetlepels Sherry en 2 eetlepels fijne kristalsuiker in.
6. Voeg 2dl room toe. Klop de room tot hij bijna stijf is.
7. Neem twee lange glazen en maak voorzichtig laagjes. Zoals je kan zien: de room moet net stijf genoeg zijn om het gezeefde aardbeiensap te dragen. Ik was dus iets te snel.
8. Zet 30 minuten in de koelkast, zodat de room nog wat kan opstijven.
9. Snij een paar mooie aardbeien in 4, neem twee muntblaadjes en leg ze bovenop het dessert als afwerking.
10. Serveer. Smakelijk!

Aardbeiendessert

Aardbeiendessert

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in de tuin, Recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Aardbeiendessert in 10 stappen.

  1. AnneTanne zegt:

    Lijkt mij heerlijk, al verkies ik het eerder minus suiker en minus sherry…
    (Ik snapte als kleuter niet waarom aardbeien zo recht van de struik geplukt veel lekkerder waren dan de aardbeien die ik als dessert geserveerd kreeg… tot ik in de gaten kreeg dat het die kleffe poedersuiker was die de boel verknoeide.)

  2. Soraya zegt:

    Via de blog van Eloleo belandde ik op jullie blogje!

    Wat een mooi plekje hebben jullie! De (prachtige) foto’s spreken voor zich! Jullie moestuin is er echt ééntje om jaloers op te zijn. Ik k

  3. Soraya zegt:

    Ik kan me voorstellen dat daar heel wat uren werk inkruipen. Toch geeft het wss super veel voldoening om alles zo vers uit de tuin te kunnen halen! Ik ga strakskes eens op mijn gemakje naar beneden scrollen en lezen! Ik denk dat ik hier nog heel veel moois te zien zal krijgen! (En ook heel veel zin in aardbeitjes 😉 )

  4. Nen bak aardbeien bedoelt ge!!!

  5. bart zegt:

    Schoon kleurke, dat dessertje. Maar of dit nog onder de noemer ‘gezond snoepen’ valt?
    (niet dat dat hoeft hoor! 🙂 )

Geef een reactie

