Begin juni.

Op donderdagavond een blogpost over het voorbije weekend afronden. Hadden we al gezegd dat het drukke weken zijn?

Maar goed. Zondag maakten we van het druilweer gebruik om binnen enkele minder aangename werkjes aan te pakken. De kelder is weer helemaal proper en steenpuinvrij.

Zaterdag was het gelukkig een pak beter weer dan voorspeld. Ideaal om wat onkruid te wieden en foto’s te maken voor onderstaande update!

Worteltjes

worteltjes!

Eindelijk zijn er worteltjes te zien. Nog pril, maar ze zijn er. Bij de pastinaak was het nog niet te zeggen of er groei in zit, maar omdat pastinaakzaad een lange kiemperiode heeft, heb ik daar nog een beetje geduld mee.

De tomaten werden aangevuld met plantgoed-overschotten van ons vader. Daar heeft hij nu waarschijnlijk al spijt van, want enkele assertieve woelratten zijn z’n serre al voor de tweede keer komen leegroven.

Hij bracht ook enkele courgetten, pompoenen en paprika’s mee. Door plaatsgebrek werden de pompoenen op de composthoop en in de buurt van opschietend onkruid gezet. We rekenen op hun medewerking om dat onkruid terug te dringen.

De allervroegste pluksla is opgeschoten en zorgt voor wat bloemetjes in de tuin.
sla

Achter de sla zie je vaag nog de kolen en erwtjes hun best doen. De eerst peultjes hebben goed gesmaakt en een enkele erwt konden we zo van de struik naar binnen spelen. Ik denk niet dat ik één groente lekkerder vind dan vers geplukte erwtjes om van te snoepen. Dit weekend reken ik op een rijke oogst.

De boontjes zijn dan weer veel minder mijn vriend. Die ruiken dat ze niet bovenaan mijn favorieten staan en houden zich daarom telkens in. De ‘Odeon’ struikbonen laten het al twee jaar volledig afweten. Het volledige pakje zaad is erdoor, geen enkel plantje heb ik gehad. Hun plek is nu ingenomen door ‘Cropper Teepee’.

Van de duo-struikboon zijn er drie plantjes die het aandurven te groeien. Op de kale plekken werden nieuwe zaadjes in de grond gestopt.
boontjes zijn niet mijn vriend

Doen het opvallend beter: de Eclarel Struikboon die ik als gratis staal meekreeg in het tuincentrum en de True Red Cranberrie dopbonen van De Nieuwe Tuin.

ajuin Bij de ajuin-, look- en sjalotafdeling gaat het wel goed. Er zijn enkele planten die last hebben van slakken en er niet zo fris uitzien, maar het overgrote deel staat flink te groeien.

Tussen de ajuin zaaide ik, aangemoedigd door het wortelsucces, de eerste winter- en bewaarwortelen. Naar het schijnt combineert dat goed.

De moestuin staat nu zo goed als vol. Hier en daar kan er nog iets bij, alle andere gekochte zaden zijn voor de nateelt. Wie dat graag schematisch bestudeert kan op onze tuinplanpagina terecht voor een update.

Er moest ook een reddingsactie opgezet worden om deze kleine schelm -letterlijk- uit de put te halen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want elke keer een reddingspoging gedaan werd, zocht hij diepere oorden op.
kikker

Omdat Plons niet meewerkte, kreeg hij een dikke stok toegeschoven, waarlangs hij na mijn vertrek naar boven kon klimmen. Bleek perfect te werken, bij aankomst zondag was hij verdwenen.

Dit onkruid is ondertussen ook weer helemaal in actie geschoten. Het lijkt wel onuitroeibaar: het groeit snel, overal en zit diep onder de grond verbonden. Wie weet wat ik met deze infiltrant kan aanvangen, mag een bak aardbeien komen plukken.

zeer vervelend onkruid

Confituur is overigens de beste hulp om de overvloed aan aardbeien weg te werken. Al dan niet in combinatie met krieken en andere bosvruchten die nog in de diepvriezer staken van vorig jaar.
Kwaffetuur

Gelukkig is het weer wat minder goed de laatste dagen. Plukken zat er deze week niet in, ik gok dat de aardbeienradar tilt slaat zaterdag!

Meer foto’s van afgelopen weekend vind je op flickr.

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in de tuin en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Begin juni.

  1. Riet zegt:

    Zalige wortelfoto, ze lijken bijna fluo tussen grijs!

  2. Riet zegt:

    En lol voor Plons, De Boerin was vast héél héél blij met zijn bezoek! 😉

  3. AnneTanne zegt:

    Als ik al een remedie wist tegen heggenrank, zou ik het nog niet vertellen vrees ik: we hebben hier al veel meer aardbeien dan we verwerken kunnen. (En, neen, hier is aardbeiconfituur geen optie: één potje staat hier een maand open, en wordt dan voor 3/4 nog vol dan maar weggedaan. De huisgenoten blieven vooral kweepeerconfituur en gelei.)

  4. Die bloemetje van de pluksla is van rucola; die kan je gewoon opeten of in zaad laten komen natuurlijk! Ik post straks nog een wat kan ik nog doen met de aardbeien berichtje!

  5. onderdeappelboom zegt:

    Die heggerank gewoon zo moedig mogelijk blijven uittrekken. Toen wij ons huis kochten, hadden we hier een heuse haag van heggerank, exact op de plaats waar nu de moestuin is. Je kan je er dus wellicht iets bij voorstellen… Maar blijven uittrekken, vooral als de grond nat is en je er de wortel-uitlopers dus goed uitkrijgt, maakt dat ze op den duur ooit wel eens het loodje leggen. Een onkruid leeft 7 jaar, zelfs als je het dagelijks uittrekt. Dus moed is vereist, voor een tuinier 🙂

  6. Pingback: Gewonnen: een kruidenschaar | op de boerderij

Geef een reactie

