Gewonnen: een kruidenschaar

pakje

Een tijdje terug kreeg ik bericht dat we een wedstrijd hadden gewonnen op MijnTuin.org. Vandaag zat het pakje van de Kitchen Garden Shop met een echte Britse kruidenschaar van Burgon & Ball in de bus.

Leuke verrassing! Kruiden had ik niet meteen nodig, maar ik had wel een bakje erwten en peultjes geplukt dat verwerkt moest worden. Heel even probeerde ik met de schaar de topjes te knippen, waardoor ik in half de keuken peultjesrestjes kon gaan zoeken.

Na 10 vakkundig verknipte sluimererwten koos ik dus weer voor een gewoon, degelijk mes. Het testen van de schaar laat ik over aan Lotte, zij zal zich ontfermen over de kruidentuin op de boerderij. ’t lijkt me een scherp en degelijk ding, bij correct gebruik.

Erwtjes en peultjes

De peultjes werden geblancheerd, de erwtjes ook -maar eerst gedopt- en de oogst van de dag kon de diepvries in. Opvallend: een gelijke hoeveelheid peultjes & erwtjes zorgt voor een verdeling van 3/4e peultjes en 1/4e erwtjes om in te vriezen.

Altijd een beetje een teleurstelling, de hoeveelheid erwtjes die je na een uurtje doppen overhoudt. De 3 rijen peultjes zorgden voor evenveel opbrengst als de twaalf rijen en drie  soorten erwtjes tesamen. Na het halve bonenfiasco deed me dat op het idee komen om eens een pagina starten waarop ik zaden en oogst evalueer.

Strak plan, de uitvoering stel ik nog even uit.

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in de tuin, Recepten en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Gewonnen: een kruidenschaar

  1. supermasj zegt:

    Proficiat. Ik win nooit iets. 😉
    Lijkt een beetje op een buxussnoeischaar.

    • Dat is het ook. Die Britten weten het ook niet goed hé. Ze verkopen het als een kleine schaapscheerschaar (hehe), die je kan gebruiken voor kruiden en buxus. Multifunctioneel, als het ware.

Geef een reactie

