Frambozen

Frambozen Een groot succes dit jaar: de frambozen. Vorige zomer werden de meeste planten net voor de oogst platgegooid door de Pukkelpopstorm, deze zomer verging het hen een pak beter.

Alle plantjes die ik uit de tuin van de ouders ging halen zijn ondertussen goed geworteld en vormen een stevig frambozenbos.

Dat levert dan elke paar dagen zo’n goed gevuld bakje op. En als Lotte dan ook nog eens taartjes begint te bakken, is het dubbel genieten!

We zondigen nu al een klein beetje tegen het moestuin in de frigo plan: deze winter ga ik wel de bessen- en frambozenplanten aanvullen. De hele frambozenoogst valt dit jaar volledig in september. Er mogen dus enkele vroegere variëteiten bij.

Aardbeien planten Bij de aardbeien is het omgekeerd: het aardbeienveldje kent z’n hoogtepunt vroeg in het seizoen: eind mei, begin juni is het elke dag een vol bakje, maar niet veel later stopt het ook.

Omdat ik de soort die er staat niet kan achterhalen, kocht ik 16 nieuwe plantjes: 8 doordragende (Ostara) en 8 middelvroege (Elsanta). De doordragende zou sowieso een goede aanvulling moeten zijn, de Elsanta zou doorheen juni z’n top moeten kennen.

Blijkt de Elsanta toch te dicht bij de andere plantjes uit te komen, is dat niet zo’n ramp.

Tips voor goede, latere variëteiten zijn zeker welkom!

Een stukje vrije grond werd dus twee keer gefreesd, beetje meststoffen toegevoegd en om het onkruid wieden volgend jaar tot een minimum te beperken, mocht de zwarte plastiek ook uit de kast. De dakpanscherven moeten de lichtjes ingewerkte plastiek nog wat op z’n plek houden.

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in de tuin en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Frambozen

  1. onderdeappelboom zegt:

    Ook bij ons weinig frambozen dit voorjaar, en nu erg veel. Ik denk dat het toch ook een beetje aan dat koude voorjaar moet liggen dat er zo weinig te oogsten viel… Elsanta zijn goede aardbeitjes, trouwens. Ondertussen staan al mijn rassen compleet door mekaar, maar dat stoort me allerminst. Zo lang ik maar aardbeien kan eten (en er zijn er nog altijd aan het rijpen…)

  2. supermasj zegt:

    Door het slechte weer had ik hier ook niet veel zomerframbozen, en vele beschimmelde vruchten. Mijn idee : zomerframbozen zijn lekkerder , herfstframbozen makkelijker en veel rijker dragend.
    Wat bedoel je met late aardbeivariëteiten? Ik heb op zowat alle rassen die ik in juni heb aangekocht nog wat aardbeien gehad. Vanuit deze beperkte ervaring : een late ‘klassieke’ aardbei : Malwina (juli), de vruchten die ik hier heb geplukt waren groot en héél lekker.
    Een zeer lekkere en productieve doorgroeier is Evie2. Is wel moeilijk om te vinden. Zeer zoet, ik kan ze niet vergelijken met Ostara want die heeft hier niet gedragen dit jaar.
    Tip als je planten wil kopen : google eens op kweduivenoorden, on-line verkoper uit NL met groot assortiment en erg goedkoop (via postorder) @ 50 cent per plant (mooie grote planten)

    • Nu hangt er hier en daar ook nog wel een aardbeitje tussen de ‘oude’ planten, maar die zijn meestel verdwenen of aangetast (beestjes?) voor ze goed en wel rijp zijn. De rest van de zomer hing er niets aan.
      Even afwachten wat deze twee nieuwe soorten doen, ik onthou alvast de Malwina en Evie2! Ook bedankt voor de kwekerij-tip!

  3. Als ik het goed zie heb je dus eeerst die aardbeien-plantjes uit de grond getrokken, om ze dan in een potje te zetten 😉

  4. kristien sagaert zegt:

    Hallo, vrienden uit Frankrijk ( Fromont noemt het dorp, 157 inwoners en liggende in de regio ile de france) hebben lekkere aardbeien die nog in augustus vruchten geven, ze noemen mara des bois. groeten

Geef een reactie

