Wilgen, compost en confituur

IMG_1845 De warme dagen van afgelopen week in combinatie met de stevige regenbui van gisteren zorgde voor een groeischeut bij alle planten. Dat was onder andere te merken aan de wilgen die we deze winter geplant hebben.

Bij de meesten zijn het nog kleine knopjes die overal op de stam verschijnen, maar deze hier rechts begint toch al mooi twijgjes te vormen.

Het enige dat we nu nog moeten doen is regelmatig eens -bij voorkeur met handschoenen- met twee handen langs de stam gaan om alle kleine knopjes te verwijderen, zodat enkel bovenaan twijgjes vormen.

Daarna dook ik nog eens in de moestuin. Daar kon ik onder andere vaststellen dat ook de rabarber stevig opgeschoten was.

IMG_1841

Een beetje te stevig, want verschillende rabarberplanten stonden in bloei. Vroeger dan andere jaren, maar de oorzaak is waarschijnlijk dat sommige planten stilaan uitgeput geraken.

Ze staan al zo lang wij weten op dezelfde plek en de laatste jaren oogst ik er duchtig van voor confituur of taart. Ik heb ze nog nooit bemest en planten die uitgeput geraken, maken al eens sneller zaad aan om hun voortbestaan te verzekeren.

Geen erg, er staat meer dan genoeg. Ik plukte meteen alle rijpe stelen, verpotte twee jonge scheutjes en haalde de rabarberwortel/knol uit de grond. ’t Was een gigantische en indrukwekkende wortelknol. Eigenlijk had ik er een foto van moeten maken. Je zal het nu even moeten doen met een foto van de oogst 🙂

IMG_1844

Maar goed, er was nog wat te doen. In de auto stak een volle GFT bak (vergeten buiten te zetten :)) die geen twee weken kon wachten op een volgende ophaling. Ik moest dus maar eens werk maken van een deftige composthoop.

Tot nu toe was dat een grote berg waar alle tuinafval op ging, maar deftige compost had dat nog niet opgeleverd. Er was ook geen plek rond die hoop om uit te breiden.

Het oogsten en verwijderen van de oudste rabarberplant gaf ruimte voor een nieuwe composthoek. Bovendien kregen we deze week een mooi voorbeeldje van een zelfgemaakt composteersysteem bij De Fruitberg.

Met dat in het achterhoofd als inspiratie en de toevallig in diezelfde auto aanwezig zijnde hoop hout van de oude tuinschutting van bij de schoonouders, ging ik aan de slag. Het hout was bedoeld voor de ‘te verzagen-hoop’ voor de kachel, maar kreeg een andere functie.

Ziehier: het oude poortje.

IMG_1846

OK, het ging niet goed meer open of toe en had al de nodige herstelwerken nodig gehad, maar er was nog wel iets mee aan te vangen. Bovendien was de structuur ideaal: redelijk dicht, maar door de geschrankte plankjes kan er voldoende lucht door.

Exact in het midden kwamen twee verstevigingsplankjes.

IMG_1847

Daarna zorgde de tafelbladzaag voor twee gelijke stukken. Vier gerecupereerde palen gingen in de grond en niet veel later later was de eerste unit van m’n gerecycleerde compostsysteem een feit.

IMG_1849

Later dit weekend kan ik er een tweede en misschien zelfs derde bak naast zetten en zaag ik nog enkele planken om de voorkant dicht te zetten. En dan kan ik eindelijk ook beginnen met het omzetten van compost.

IMG_1853

Geen idee wie er zou komen parkeren 🙂

Dat stro? Om de welriekendheid van twee weken gistend gras en ander keukenafval te onderdrukken. Bovendien zorgt de verse stalmest (paardenmest = warme mest) voor een veel snellere compostering.

Voila. We zijn er.

Ah ja, de confituur. Die maakte ik met de rabarber op basis van dit recept. LEKKER!

En nu is’t hoog tijd om te gaan slapen 🙂

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in boomgaard, de tuin, Recepten en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Wilgen, compost en confituur

  1. De Fruitberg zegt:

    Misschien de kruiwagen die er komt parkeren? Die gaat dan weggesleept worden. D’er staat daar op de boerderij inderdaad flink wat rabarber, zo te zien.

  2. maaike zegt:

    hier staat de rabarber ook in bloei, en het zijn nieuwe plantjes van vorig jaar…
    Oogsten dus, die handel.

    • Tiens, bij ons is de bloem echt vroeger dan andere jaren. Als het jonge plantjes zijn zou ik enkel de bloem eruit halen, maar verder nog niet al te veel oogsten. Anders put je het jonge plantje misschien ook al teveel uit. Gisteren toevallig nog gezien op een tuinprogramma: rabarber oogst je best pas vanaf jaar 2…

  3. katie moreel zegt:

    Ik ben zo jaloers op die rabarber!! De mijne is er pienuts tegen.:-(
    Ik maak ook zelf mijn confituren maar ik laat mijn rabarber (die ik krijg van vrienden) eerst 12 uur trekken in rietsuiker en citroensap. De volgende dag kort laten koken en klaar is kees. Meestal doe ik er ook wat aardbeien of roze trosbesjes erbij.

  4. Mie zegt:

    En hier staat dezelfde confituur af te koelen zie. Merci!

  5. Weet ge wat ook heel lekker is? Wijn van rabarber! Mmm… (Maar niet vergeten eerst het oxaalzuur er uit te halen, uit het sap – want dat is giftig).

Geef een reactie

