Fan van (2)

Gisteren reden we naar Beervelde voor de bekende tuindagen. In Hex waren we al een paar keer geweest, maar Beervelde stond nog op het te bezoeken lijstje. Wie nog wil gaan: tot en met morgen kan je er nog terecht.

Jammer genoeg waren we niet de enigen die ergens naartoe wilden, dus stonden we in de file. Hond vond dat ook maar saai.

IMG_1858

In Beervelde aangekomen hadden we snel een parkeerplek en konden we aan onze ontdekkingstocht beginnen.

Zij konden het alvast smaken. Zelfs plassen deden ze met de glimlach.

IMG_1861

De pony’s zagen meer in een middagdutje onder de massale belangstelling.

IMG_1862

Er waren teveel stands en er was te veel te zien om het in een paar beelden te vatten. Sommigen waren mooi, nuttig of interessant, sommigen liepen we zo snel mogelijk voorbij. We keken onze ogen uit, spendeerden ons vooraf goed afgebakende budget en keerden weer huiswaarts.

Daar lag nog wat rabarber te wachten om verwerkt te worden.

Ik moet toch nog even mijn superdeluxe confituurketel showen.

IMG_1864

Zomaar gewonnen.

Vorig jaar kocht Lotte voor m’n verjaardag een Weck-ketel bij deze sympathieke online winkel. Onder alle kopers van 2012 verlootten ze achteraf die confituurketel. En dus stond er plots totaal onverwacht een pakje voor de deur.

IMG_1867

Vandaag verwerkte hij nog eens het geweldige rabarber-vanille recept (maar met minder suiker en minder vanille) en erna het rabarber-gember recept. Spicy! Vooral omdat ‘1,5 cm gember’ nogal voor interpretatie vatbaar is 🙂

’t Is echt een geweldige confituurketel. En ik ben niet de enige die dat vind. Gisteren spotte ik in aflevering 4 van ‘The Edible Garden’ van Alys Fowler identiek dezelfde ketel.

Alys wie?

Wel, Alys Fowler. Een beetje de Wim Lybaert van de Britse moestuin. Wim is ook fan, konden we vorige week zien.

Maar ook hier zit een fan van Alys. Wim is misschien meer spitant, maar Alys maakte al enkele prachtige programma’s, zoals het hier misschien wat onbekende ‘The Edible Garden’.

In zes afleveringen tovert ze daarin haar kleine achtertuin om tot een tuin waaruit een heel jaar lang vanalles lekkers te eten valt. Tot daar redelijk ‘ja, en dan?’, maar ze tovert haar tuin ook om in een mooie eetbare tuin.

Als je even tijd hebt: bekijk ze allemaal eens. ’t Is straf de moeite! Op dit Youtube kanaal zijn ze allemaal mooi terug te vinden!

Als je minder tijd hebt: in aflevering 4 van de 6 op 20min15sec valt de confituurketel in actie te spotten. 😉

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in op een ander, tip van de dag en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Fan van (2)

  1. De Fruitberg zegt:

    Ik was er gisteren ook. Zelf heb ik niet in de file gestaan, maar een andere weg gevolgd. 🙂

  2. Elisa zegt:

    Dankjewel voor dat super leuke filmpje, die kende ik nog niet 🙂

  3. De BBC heeft inderdaad fantastische tuinprogramma’s. Als tiener keek ik vaak met mijn vader naar die programma’s, met als gevolg dat ik toen eerder de Engelse benamingen van planten kende dan de Nederlandse. En dat overkomt me nu nog. En ooo… die confituurketel! Lijkt me fantastisch. Hier worden vandaag ook nog een paar potten rabarberconfituur geproduceerd. Mjam!

  4. Hé – dan hebben we elkar gemist, want wij waren er ook – in Beervelde.
    Maar dan zonder afgebakend budget :-/ Gelukkig was er zo’n een heel handige planten-crèche, van waar ze je aankopen voor jou naar de uitgang brachten! 🙂

  5. Op die ketel ben ik gewoonweg jaloers! En die geur van zelfgemaakte confituur…mmm 😉

  6. onderdeappelboom zegt:

    Filmpje wil voorlopig niet laden, maar ben wel benieuwd. Verder nog maar één keer in Beervelde geweest, als genodigde van mijn prijswinnende tante. Geen files, geen parkingproblemen, lekkere lunch 🙂 Maar jullie hebben daar zelfs bijna een blogreünie gehad blijkbaar 🙂

  7. Boer Thomas zegt:

    Is inderdaad een interessant programma (net zoals de meeste tuin/natuurprogramma’s op BBC).
    Ze heeft ook enkele goeie boeken, bvb:
    http://www.amazon.co.uk/Edible-Garden-How-Have-Your/dp/1846079748

  8. Ik ben ook fan van Alys (en ook van Wim). Heb al enkele keren haar boek uitgeleend in de bib maar heb haar programma nog niet gezien. Ga ik zeker doen!

  9. Moh wat een fantastisch kadooke dat jullie daar hebben gekregen. Die Alys kende ik helemaal niet en wanneer wordt dat juist uitgezonden?

Geef een reactie

