Foto update

Omdat het niet altijd veel gezever moet zijn, vooral wat foto’s van de afgelopen dagen.

De frambozen verdronken bijna in het opschietende gras, dus trok ik de meest woekerende pollen uit met de hand.

Untitled

Met de hand, want tussen de haag en de frambozen zaaide ik vorig jaar een bloemenweidemengsel. De eerste resultaten daarvan worden stilaan zichtbaar en om de bloemen niet allemaal weg te maaien, was handmatig wieden aangewezen.

Untitled

Untitled

En er zitten nog een heleboel bloemen klaar om zich, vanaf dat de temperaturen een beetje omhoog gaan, van hun mooiste kant te laten zien.

En passant maakte ik ook enkele gaten in mijn haag.

Untitled

Een beetje vreemd misschien, maar de meidoorn groeit zo snel dat het de beukenhaag -en in mindere mate de haagbeuk- begon te verdringen. Door de beuk weer licht te geven, kan die het gat weer vullen.

Deze akkerbloem, goudsbloem en bernagie (komkommerkruid) zaaiden zichzelf uit (of overleefden de winter) en staan in tegenstelling tot hun voorgezaaide soortgenoten al mooi in bloei!

Untitled

Calendula aka Goudsbloem

Untitled

Ze doen het in elk geval goed genoeg om de schaarse insecten die actief zijn naar de tuin te lokken, want tussen de blauwe bessen zoemden de hele tijd enkele hommels (maar daar kreeg ik geen scherpe foto van :-)).

Ondertussen groeiden de vroeg geplante kolen gelijk… inderdaad, kool.

Untitled

De eigen kweek-kolen waren de potjes van Boerenerf ontgroeid en samen mochten ze onder een insectenwerend net.

Untitled

Binnenkort krijgen ze hun eerste portie natuurlijke voeding, want aan brandnetels hebben we op de boerderij geen gebrek.

Untitled

Zo maken die venijnige stekers zich ook nuttig.

Aan de beek konden we zien dat de boer die het land aan de overkant bewerkt eens goed had gesproeid, maar aan onze kant herstelt het evenwicht zich stilaan. Deze uitbundige bloeier hadden we in elk geval vorig jaar niet gezien.

Untitled

Hopelijk hebben we binnen een paar jaar een volledige beekkant met verschillende mooie waterkantplanten.

Ondertussen zit de boerderij ook vol met leven:

Untitled

Deze meesjes palmen de brievenbus in en verspreid over de stallen zitten weer verschillende nesten zwarte roodstaartjes. Ook een sperwer (vermoeden we, in elk geval een kleine roofvogel die altijd snel weg is als ze mij ziet) heeft ergens een nest gebouwd.

Ze zijn allemaal welkom.

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in de beestjes, de boerderij, de tuin en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Foto update

  1. De Fruitberg zegt:

    Dat gras groeit ook goed bij jullie, net zoals hier. Rijke grond. Leuk al die vogelnestjes trouwens

  2. Herkenbaar, het gras dat zo hoog staat tussen het kleinfruit.
    Ik hoor de laatste dagen ook veel getjilp maar weet niet waar de nesten zijn. Ik vermoed in de klimop op het dak van de schuur.

  3. Katie zegt:

    Ik heb nog geen “jong leven” in onze tuin kunnen bespeuren!! Dat gras rond mijn bessenstruiken heb ik ook met de hand weggetrokken, En daartussen nog een verloren speelgoedje van de kids teruggevonden 🙂

  4. Lies zegt:

    Heb je nou karton rond je koolplanten?? Waarom is dat?

    Lies

    • Tegen de koolvlieg. Ik weet niet of het net zo efficiënt is als bv autoband, maar het zal ze in eerste instantie wel tegenhouden om eitjes te leggen aan de voet van de kolen.
      Nu ik er het net over bevestigde, is dat eigenlijk niet meer nodig, maar het kan zeker ook geen kwaad.

  5. Dat wit bloemeke is volgens mij grote muur. Ben zondag het gras bij mijn heg te lijf gegaan met de bosmaaier, ’t was ook nodig!

  6. janine zegt:

    zet je die netels in warm of koud water?
    jullie rabarbertaart staat hier trouwens nu in de oven! 🙂

Geef een reactie

