De GIGA moestuin-update

Wat was ik blij met onze verhuis! Niet alleen werd het hoog tijd om de boerderij te gaan bewonen, de verhuis betekende ook de grote terugkeer naar de moestuin. Die had ik sinds vorige zomer bewust links laten liggen. Enkel wat er toen al in stond werd nog geoogst.

Dat wilde ook zeggen: geen plannen of schema’s maken. Wel: hopen dat het weer zo’n lange, koude winter zou worden die duurde tot we ons goed geïnstalleerd hadden. Viel dat even tegen zeg, die winter. Terwijl op de blogs de eerste plannen en plantjes verschenen, waren we nog druk bezig met de laatste verhuis-voorbereidingen. En dat pikte!

Gelukkig geldt voor een tuin exact het omgekeerde als voor een goede vriend: die komt nooit te vroeg en altijd te laat. In de moestuin begin je wel eens te vroeg, maar nooit te laat. Dus lukt het op korte tijd toch om genoeg groenten te produceren om lekkers op tafel te toveren, zoals afgelopen weekend. Er waren enkele verjaardagen te vieren en het geplande feestje kon op geen betere voorzomerdag vallen.

Dat ging als volgt:
’s Ochtends vroeg de tuin in voor verse groentjes…
IMG_5033

…die combineren met wat keukengeknutsel…
Untitled

…twee schragen in de boomgaard zetten en je hebt een boomgaardbrunch.
IMG_5043

Maar terug naar de moestuin. Daar begint alles er min of meer toonbaar uit te zien. We beginnen bij het kleinfruit.

De bramen bloeien uitbundig en beloven blauwe vingers dit najaar!
Untitled

Ook de kruisbessen, blauwbessen en aalbessen doen het goed:
Untitled

Untitled

‘Vaccinum corr. Bluecrop’, voor de liefhebbers 😉

Untitled

‘Hollandse Witte’

Al zijn er ook enkele blauwbessen en aalbessen die minder vruchten dragen. Of ze moeten nog volgen, of we gaan ze wat moeten beschermen tegen de vogels.

De vogels amuseren zich in elk geval met de dikke mulch- en schorslaag onder de blauwbessen. ’t Is elke keer vloeken als ik die weer maar eens bij elkaar moet harken. Maar, er is een maar: ondanks het ontbreken van de winter heb ik nog geen slak gezien. Ik ben er redelijk zeker van dat het gescharrel van de merels en fazanten daar iets mee te maken heeft.

De aardbeien heb ik door de overvloed de voorbije jaren sterk verwaarloosd. Dat wreekt zich nu in kleinere aardbeien en minder plantjes, maar het ziet er naar uit dat we toch nog steeds meer dan genoeg zullen kunnen oogsten.
Untitled

Voor wie de gids wil volgen, gaan we nu even naar de groenteafdeling:

Bij het sla-bed zorgt een opgeschoten en snijbietplant voor een mooi kleur- en lijnenspel. De combinatie met de goudsbloem zorgt voor een frisgele toets in de vele tinten groen errond.
Untitled

De Artisjokken voelen zich beter dan ooit en gaan dit jaar voor een rijke oogst zorgen. Hieronder de paarse variant die ik vorig jaar kocht op de tuindagen van Beervelde. Dat kleine plantje van toen is uitgegroeid tot een joekel waar ik nu nog amper over kan kijken.
Untitled

Ook de tuinbonen doen het goed. De rode variëteit heeft wel wat last van bladluis, maar zo lang dat zich beperkt tot de huidige twee of drie stengels, laat ik de natuur z’n gang gaan.
Untitled

’t Is ook opvallend dat de veel later en ter plekke gezaaide tuinbonen nog amper achterstand hebben op de voorgezaaide plantjes van hierboven.
Untitled

Aan de peterselie-erwt begin je te zien waarom die z’n naam kreeg, maar volgend jaar zet ik ‘m toch maar tegen een draad ipv tegen stokjes. Die geven niet genoeg steun.

Untitled

Van de ‘gewone’ erwtjes had ik al veel meer verwacht. Volgend jaar ga ik ze weer meer aandacht geven, want verse erwtjes blijven ondanks al het andere lekkers mijn persoonlijke favoriet.

Untitled

Ze zouden beter een voorbeeld nemen aan deze spontaan uitgezaaide klaproos. Die groeide zo snel en mooi rond, dat ik er twee rijtjes pluksla aan opgeofferd heb.

Untitled

De vroege patatjes kunnen we al bijna gaan oogsten, terwijl deze midden-variëteiten klaar zijn om de eerste keer opgehoogd te worden. Dat wordt een leuke oogst, want ik bestelde bij Vreekens’ zaden een verrassingspakketje met van acht speciale en oude variëteiten telkens vijf pootaardappeltjes. Benieuwd of ze het allemaal goed zullen doen!
Untitled

Ook de ‘warme groenten’ mochten naar buiten dit weekend. ’t Was alsof de weergoden met een flinke portie warmte de IJsheiligen wilden uitwuiven. De courgettes kregen elk hun eigen 1m² in de moestuin (’t is eens iets anders dan de vierkante meter moestuin).
Untitled

De pompoenen werden samen met de maïs en bonen op een apart stuk gezet. Je kan hier komende zomer volgen of de drie zusters het ook in ons klimaat kunnen waarmaken. Want ’t is niet omdat het in Zuid-Amerika pakt, dat het dat hier ook doet. Ik heb toch een beetje twijfels of de maïs het gaat houden onder het gewicht van de bonen. Ik koos een niet al te sterk groeiende soort bonen (de True Red Cranberry van de Nieuwe Tuin, die ik vorig jaar ter plekke liet drogen) en de suikermaïs moet minstens 15cm hoog zijn voor ik de bonen aan de voet zaai.

De aubergines kregen ook hun plekje, maar voorlopig wel nog onder de plastiektunnel. Met vooraan een speciale soort rode aubergines, die ik vond op de stand van De Nieuwe Tuin in Beervelde vorige week. Voorlopig nog niet te vinden in hun zadenaanbod, ik gok dat het volgend jaar een nieuwe introductie zal zijn. Tegen dan zullen we je kunnen vertellen of ze de moeite zijn om te testen!

Untitled

Volgt ge nog? Het zijn de laatste van de rondleiding voor vandaag.

Komen we aan een nog redelijk leeg stukje moestuin:
Untitled

Daar ga ik zonder plan (want daar had ik dus geen tijd voor) zo veel mogelijk bloemen en groenten combineren. Benieuwd wat dat gaat geven! Het zegt nu nog niet veel, hopelijk kunnen we binnen een half jaar een foto van een kleuren- en groenteweelde tonen!

Nog eentje om (voorlopig) af te ronden: een testje met de klimbonen. De wigwam is voor een combinatie van klimerwten, reukerwten en hoge oost-indische kers. Voor de bonen zocht ik een andere constructie. ’t Werd een heel simpele, maar eentje die hopelijk wel praktisch uitdraait:
UntitledWe houden jullie op de hoogte!

 

 

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in boomgaard, de boerderij, de tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op De GIGA moestuin-update

  1. onderdeappelboom zegt:

    ’t Is het jaar niet van de erwten. Ik heb ze drie keer herzaaid, maar alleen deze die ik binnen had voorgezaaid, groeien door, en dan nog. Te warm misschien? Het wordt bij ons ook een magere oogst in elk geval. En ik probeerde dit jaar ook de 3 zusters uit. Ik vrees vooral dat de bonen sneller zullen groeien dan de maïs; het is op dit ogenblik een nek-aan-nek-race. We kunnen elkaar in het najaar van onze ervaring op de hoogte stellen 🙂 Verder: prachtig grote moestuin heb je daar!

  2. isisst zegt:

    de erwten doen bij mij ook (nog?) niet zoveel! en dat terwijl ik er zo naar uitgekeken had! het is wel een troost om te weten dat het eerder aan het universum lijkt te liggen dan aan mezelve 🙂
    ik had ook rode tuinmelde gezaaid, maar daar is nog niets van te zien! en dat vind ik toch wel heel betreurenswaardig, als ik zo jullie kleurige salade zie.

    • Over de rode tuinmelde zou ik me niet al te veel zorgen maken. Die komt wel (en massaal) als die z’n moment gekozen heeft. Ik ben vorig jaar begonnen met 1 mini-plantje dat ik uit een andere tuin meekreeg. Na 1 seizoen vind ik al overal zaailingen..
      Als’t echt niet lukt komt je er hier maar eentje uitdoen 😉

  3. Goed bezig, zeg! De duiven zijn hier met de erwten gaan vliegen.

  4. Menck zegt:

    O Lord, won’t you buy me vijf are extra grond?
    😦

  5. De Fruitberg zegt:

    Is het een giga-update of een update van de giga-moestuin, vraag ik me dan af.
    Leuke foto’s

  6. Dakoina zegt:

    Mijn doperwten zijn ook povertjes, maar de sluimerwten doen het heel goed! Zowel bij mijn schoonma in de vierkante bak als hier bij mij in vollegrond.

    Ik ga ook een klein stukje drie zusters uitproberen. Voor de maïs had ik eerst een kleine dwergvorm van denieuwetuin gekocht, maar voor de zekerheid wat steviger spul bijgekocht. Hier ga ik Borlotto bonen proberen. Hoedanook, ik vrees dat mijn stukje grond wat te kleine zal zijn waar ik de maïs net heb gezaaid. 2m² als startveldje… Hmm, we zien wel. Volgend jaar een iets groter stukje nemen. Van anderen heb ik ook vernomen dat de maïs toch al wat mag groeien vooralleer de bonen de grond in mogen. Misschien is 30-40cm een betere voorsprong voor de maïs?

    Die paarse tuinmelde is prachtig, hier ook bij mij, maar mijn nieuw stukje grond is vergeven van wilde melde 😮 verschrikkelijk. Nochtans vroeger nooit wilde melde zien staan op dit stukje veld…

    • ’t Zijn de doperwten die ik het lekkerst vind 😉
      Hoe me zeker op de hoogte over jouw ervaringen met de drie zusters, ik ben benieuwd!
      En het voordeel van wilde melde is dat je het kan eten, zie het als een gratis extra aan je tuin 😉

  7. TheHappyFive zegt:

    Ik heb nu voor het tweede jaar op rij geen moestuin door chronisch tijdsgebrek. Ik heb echter de plechtige belofte gedaan: Volgend jaar mag de wereld vergaan, ikke weer moestuinieren. Zeker na het lezen van deze giga-update pikt het hier nog wat meer 😉

  8. Goe bezig seg,en dat je dat allemaal nog weet te combineren, chapeau, geen kinderen helpt daarbij wellicht 😉 En die boomgaardbrunch is zo idyllisch!!! ps je leest precies nog altijd niet graag bij mij 😉 graptje

    • Geen kinderen helpt inderdaad wel. En elke avond, als het kan, een uurtje onkruid plukken helpt ook wel al 🙂
      En oei! Da’s zeker niet bewust. Uiteraard hoor jij bij in het lijstje, want ik kom heel regelmatig en met plezier bij jullie lezen. Ik moet me dringend nog eens bezig houden met een update van het blog-raamwerk hier 🙂 Excuses, ik zet dat meteen recht!

  9. Pingback: De Beskes | op de boerderij

  10. Elisa zegt:

    Wouw wat een geweldige mega update 🙂 Ik word er helemaal vrolijk van 🙂

Plaats een reactie