Mineervlieg

Zoals je gisteren kon lezen: het gaat goed in de moestuin. Op één klein probleempje na.

IMG_5052

De uien hebben last van mineervlieg. Die zal ik dus moeten verwijderen, tenzij iemand me een magische hersteltruc kan aanbieden? Gelukkig plantte ik elders in de tuin nog uien op een later tijdstip. Hopelijk blijven zij ervan gespaard!

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in de tuin en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Mineervlieg

  1. Heidi zegt:

    Hersteltrucs zijn er niet vrees ik. Wel preventietips: fijnmazig insectengaas. Ik zet daar wortelen, uien + aanverwanten en kolen onder. Vorig jaar superoogst, nu probeer ik de wortels uit de grond te kijken maar dat lukt voorlopig niet :/

  2. Bart zegt:

    Heb 2 jaar geleden ook m’n volledige uienoogst mogen weggooien en het jaar daarvoor de prei. Ik heb dan eens 2 seizoenen geen prei of ui meer gezet. Nu staat er look die nog geen symptomen vertoont en dus heb ik me weer gewaagd aan prei, maar die staat nu meer verspreid in de moestuin, tot tussen de erwten toe. En ik heb ook al gezocht naar remedies, maar behalve insecticiden (waar we niet aan meedoen) heb ook enkel Heidi’s preventietip gevonden. Vingers kruisen dan maar 🙂

    • Tot nu toe had ik er eigenlijk weinig last van, een klein beetje op de prei misschien, maar ’t was me toch nog nooit in die mate opgevallen. In elk geval: de prei staat in S-vorm tussen voornamelijk sla- en spinazieplantjes en die heeft er geen last van. Hopen dat we dat zo kunnen houden 🙂

Plaats een reactie