De potjes van Boerenerf

Een tijdje terug schreven ze bij Boerenerf dat de opkuis van de serre hen had opgezadeld met hoeveelheden terracottapotjes waar zelfs een doorgewinterde hobbykweker geen blijf mee zou weten geven.

Vrijwel meteen na m’n reactie dat ik er wel een functie voor zou vinden, viel er een berichtje in de mailbox dat ik mocht langskomen. Aangezien we vanop onze zolder het boerenerf bijna kunnen zien, was een afspraak snel gemaakt.

Na een joviale ontvangst -ik was de auto nog niet uit of mijnheer Boerenerf riep me al toe- kreeg ik een uitgebreide rondleiding. Ik maakte kennis met de kippen en kuikens, de helpende Finnen en werd voorgesteld aan Jacobus en Corneel (die languit luieren verkozen boven een kennismaking).

Ze hebben al hard gewerkt daar op’t Boerenerf en ze hebben nog meer plannen. Dat ze er iets schoon van zullen maken, daar ben ik wel zeker van!

Omdat de tijd voorbij was gevlogen (mede-bloggers, daar heb je blijkbaar toch altijd ‘ne stevige klap’ mee) en er nog een paar dingen op de agenda stonden, kon ik er niet meteen mee aan de slag.

Afgelopen weekend was het wel tijd om de gezaaide kolen in individuele potjes te zetten en kijk: kwam dat even goed uit!

De potjes van Boerenerf

De eerste stapel terracotta potjes die ik mee kreeg heeft al een functie. Voorlopig zijn ze de nieuwe thuis van de paarse bloemkool, twee soorten spitskool en de Romanesco.

Merci, Boerenerf! Ook de tweede helft krijgt binnenkort een nuttige invulling 😉

Over opdeboerderij.be

Popbeleid, e-cultuur en mediakunst bij Vlaams-Brabantse jeugddienst. Voorzitter Deelraad Kunsten Leuven. Programmeert www.crisisfestival.be en tuiniert en verbouwt opdeboerderij.be.
Dit bericht werd geplaatst in de tuin, op een ander en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op De potjes van Boerenerf

  1. Isis zegt:

    is er eigenlijk een reden waarom je kolen niet meteen in potjes zou zaaien? ik doe altijd iets fout met mijn kolen, en ik heb me voorgenomen om dit jaar WEL succesvol kolen te kweken 🙂
    ik heb begin april voorgezaaid, maar ze dan te vroeg buiten gezet, en slakken zijn nu eenmaal dol op kleine fragiele plantjes, dus ze zijn redelijk gekortwiekt. ik ga in de loop van de week een poging doen om direct buiten in te zaaien, maar misschien kan ik nog een tweede poging doen met voorzaaien, verpotten en daarna naar buiten.

    • De gemakkelijkste manier (en niks mis mee uiteraard, ik doe dat ook) is plantjes kopen op de markt ofzo, maar dan heb je meestal enkel de standaard variëteiten. Diegene die ik zaai zijn de specialere soorten.

      Ik zaai ze eerst in bulk voor in potjes, omdat de zaadjes super klein zijn. Na een aantal weken hou ik dan enkel de stevigste plantjes over. Sommige moet ik dan herzetten, omdat er drie of vier goede plantjes staan in één potje. Als je goed kijkt, zie je dat er in sommige terracottapotjes nog een turfpotje verborgen zit. Dan was er maar één plantje stevig genoeg om over te houden.

      Meteen buiten zaaien kan ook (ik zag het vorig weekend ook zo in de kruidtuin in Leuven), maar dan moet je echt heel beducht zijn op slakken. Bovendien moet je dan veel meer plantjes weggooien als je niet de plek hebt om er super veel te zetten. Bij mij staan ze voorlopig nog half beschut (onder een plastiek tegen de muur naar het zuiden op de koer), een voorlopig slakkenvrije plek.

  2. Boer Thomas zegt:

    Ik zaai ook steeds kolen voor in de serre ivm de slakken … pas als ze een 10-tal cm groot zijn plant ik ze buiten en ga savonds af en toe eens op controle.
    Vorige week was het echter een andere belager … 1 van onze konijnen was uitgebroken en heeft alle kolen opgegeten … allemaal ja 😦 Gelukkig had ik er nog een aantal in de serre staan.

  3. Alida zegt:

    Wat super leuk.

  4. De Fruitberg zegt:

    Er gaat op de boerderij veel kool gegeten worden 😉

  5. Graag gedaan! Ben blij dat ze nu nuttig gebruikt worden.

  6. Pingback: Foto update | op de boerderij

Plaats een reactie